חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היפוטוניה וחגורת כתפיים

שחייה והידרותרפיה לטיפול בהיפטוניה ובחגורת כתפיים חלשה

חיזוק השרירים והסבולת שלהם מהווה נידבך חשוב בשיפור התפקוד של הילד ההיפוטוני .
המים יוצרים התנגדות לתנועה אקטיבית בכל המישורים וכך מתאפשרים תרגול ,אימון וחיזוק השרירים והמפרקים במגוון גדול של זוויות יישום.

באלישע טכניקות  מיוחדות לטיפול בהיפטוניה ובחולשת שרירים וחגורות מטפל ההידרוטרפיה שהוא גם מדריך שחייה מוסמך בהכשרתו מעניק לחניך תמיכה צמודה לכל אורך הדרך, ייתן לו תחושה של קבלה ולגיטימציה למצוקות ולקשיים עימם הוא נאלץ להתמודד .

חוג שחייה טיפולית להיפוטוניה וחיזוק חגורת הכתפיים ב"אלישע" הינו חוג תהליכי מתמשך שבמהלכן לומד הילד לשחות  סגנון אחד או יותר בהתאם לגילו ויכולותיו , תוך שילוב הידרותרפיה וטיפול במים  אשר מתרגלים , מאמנים ומחזקים את שרירי הילד ומפרקיו.

החוג מתקיים בהתחלה פעמיים בשבוע ובהמשך פעם בשבוע

א. מטרות החוג הינן:

  • חיזוק קבוצות השרירים והסבולת שלהם  באמצעות תרגילים לחיזוק שרירים
  • שיפור טווחי התנועה במפרקים
  • שיפור הקוארדינציה הרב איברית תוך איזון הגוף ותכנון התנועה
  • שיפור של תפקודי מערכת הנשימה.
  • שיפור סיבולת לב – ריאה.

ב. עקרונות האימון

הדגש המרכזי עליו מושתתים מערכי ההדרכה ב"אלישע"  הינו  הקניית תחושת הצלחה לכל חניך וחניך ובנייה של ביטחון ואמונה בעצמו וביכולתו. לצד גישת לימוד אשר משפיעה על תפיסת המסוגלות המוטורית של החניך הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

לצד ערך מרכזי העקרונות המנחים באלישע הינם:

יצירת קשר אישי ובניית אמון בין המדריך לחניך.
 
"עקרון ההנאה שבאימון" ועל פיו  ילד נהנה הוא ילד הפתוח ללמידה ומתמיד באימון ובתרגול לאורך זמן.

עקרונות אילו יחד עם איכות המאמנים ומערכי האימון יגרמו לילד למחוייבות והתמדה  אשר יובילו לפיתוח  מיומנויות פיזיולוגיות ורגשיות ברמה גבוהה מאוד ויטמיעו בו ערכים אשר ילוו אותו שנים רבות.

ג. הבריכה

הפעילויות לילדים מתקיימת בבריכה טיפולית אשר נבנתה במיוחד לילדים ולצרכיהם . הבריכה מקורה ומחוממת כל השנה לטמפ' מים הגבוהה ב 6-7 מעלות יותר מבריכות רגילות , תנאים  אשר יקנו לילד שקט, שלווה ובטחון ואפשרות להתרכז רק בנדרש ממנו,

  ד. ידע כללי

 היפוטוניה בילדים מתייחסת לטונוס שרירים נמוך (טונוס – התנגדות פאסיבית של השרירי למתיחה – כשלוקחים יד או רגל של אדם ומזיזים אותה באופן פסיבי סביב המפרקים ההתנגדות שחשים היא בעצם הטונוס.) היפוטוניה היא הגדרה להתנגדות נמוכה ביחס לגיל יש מצבים של פחות מדי טונוס (מתח שריר) – היפוטוניה  ובקצה השני – טונוס גבוה מדי – היפרטוניה. כל אחד ממצבי הקצה מייצר בעיות משלו."

 בדיקה משולבת נוירולוגית והתפתחותית. בודקים את טונוס המפרק והאם זה מפריע להתפתחות. כיצד הילד קופץ, כיצד הוא מבצע פעולות שדורשות קואורדינציה וכיצד הוא מבצע פעולות שדורשת מוטוריקה עדינה. חשוב לראות על איזה תחומי תיפקוד ההיפוטוניה משפיעה.

 היפוטוניה שכיחה מופיעה סביב חגורות- חגורת אגן או חגורת כתפיים וגם יכולה להתבטא סביב חלל הלוע והפה. הביטוי המעשי יהיה שהילד יתקשה לפתח מיומנות מוטורית בסיסית כמו למשל לעמוד על ארבע, לזחול, להתהפך, בעיות בדיבור ובבכי. טיב הבכי יהיה חלש כי צריך מתח שרירים בבית החזה ובחלל הבטן על מנת להפיק את הצליל. זה יבטא בקשיי בליעה ולעיתים רחוקות גם בהנקה. בשלבים מאוחרים יותר יתבטא בקושי להתיישב, ללכת, כל הפעילויות הללו אם יקרו יהיו באיכות ירודה. פעילות ספורטיבית לקויה. קושי בריכוז שעלול לנבוע מראיה לא מסודרת כיוון שהראש לא מוחזק טוב. כתב חרטומים- קושי במוטוריקה עדינה כי אדם שלא מחזיק את חגורת הכתפיים כמו שצריך כל הפעילות שלו בקצה הגפה מאוד ירודה. קשיי למידה וריכוז. אחת הבעיות הקלאסיות לילדים היפוטוניים היא בעיית יציבה. כאילו כוח הכובד עובד עליהם שעות נוספות ומקפל אותם ולכן בגיל מתקדם רואים בעיות של יציבה לקויה.

תגיות תוכן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן